Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

IOK Afvalbeheer : 2 nieuwe elektrische vrachtwagens met laadklep - extra stappen naar duurzame transitie

IOK

IOK Afvalbeheer heeft vanochtend 2 nieuwe elektrische vrachtwagens opgeleverd. De Volvo VL 1 trucks worden door ingezet voor de inzameling van de afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA).

Het AEEA wordt iedere werkdag verzameld op het Milieubedrijf Olen Geel (MOG) in het regionale overslagstation (ROS) ter plaatse.

"De ROS-ploegen halen op 27 Kempense recyclageparken afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA) en andere kleine afvalstromen zoals piepschuim, autobanden, kurk- en kaarsresten op", zegt Paul Macken, directeur IOK Afvalbeheer.

"De ophaling en overslag van deze afvalstromen zijn een belangrijk onderdeel van het materialenbeleid voor een optimale recyclage. De inzet van de elektrische vrachtwagens betekent een aanzienlijke vermindering van broeikasgassen en andere schadelijke stoffen bij deze inzameling.

Iedere ROS-wagen legt op jaarbasis 32.000 km af. Concreet betekent dit een besparing van 22 ton CO2  per wagen per jaar.

 

Belangrijke randvoorwaarden

Een cruciale voorwaarde voor de keuze van een elektrische distributiewagen was dat het gewicht van de batterij het netto laadvermogen niet in het gedrang brengt. Per ophaling haalt een ROS-wagen gemiddeld 2,3 ton netto op.

Bijkomend moest er bij de keuze voor een elektrische vrachtwagen ook rekening gehouden worden met het rijbereik, ook na verloop van jaren en bij koude temperaturen. De nieuwe Volvo VL1 vrachtwagens zijn uitgerust met de 3de generatie tractie batterijen die garanties bieden voor het gewenste rijbereik.

De elektrische ROS-wagens zijn uitgerust met de nieuwste technologische ontwikkelingen, zoals geavanceerde rijhulpsystemen, verbeterde veiligheidsvoorzieningen en connectiviteitsopties. Dit zorgt niet alleen voor een comfortabelere rijervaring, maar verhoogt ook de veiligheid op de weg.

Paul Macken, directeur IOK Afvalbeheer vervolgt :  “De initiële kosten van een elektrische roswagen zijn hoger, maar door de lagere operationele kosten (zoals goedkopere brandstofkosten en minder onderhoud) rekenen we op lange termijn op een globaal vergelijkbare TCO (total cost of ownership). Deze investering is onderdeel van de duurzame inspanningen van IOK Afvalbeheer die al enkele jaren aan de gang zijn.”

De vorige dieselwagens stootten 22 ton CO2 per jaar uit. Als we 'groene' stroom gebruiken is dit de netto opbrengst."  Foto boven : IOK elektrische ROS-wagens vlnr Pieter Thienpont, Rafaël Verdonck, Eric Nys en Stijn Van den Bulck.

IOK : 2 elektrische ROS-wagens met team Erik en Raf

IOK : 2 elektrische ROS-wagens met team Erik en Raf

IOK

Deel dit artikel